رفع زردی کامپوزیت دندان در خانه

در این مقاله از وبسایت دکتر طناز اسفندی حامد به راه های رفع زردی کامپوزیت دندان در خانه پرداخته ایم. در ادامه همراه ما باشید.

 

رفع زردی کامپوزیت دندان در خانه

این روزها کاشت ونیر کامپوزیت برای اصلاح طرح لبخند و همچنین ترمیم دندان‌های آسیب‌دیده، بسیار متداول شده و اکثر افراد برای زیبای چهره و لبخند خود اقدام به این کار می‌کنند. با وجود اینکه رزین کامپوزیت معمولا همرنگ دندان طبیعی انتخاب می‌شود ولی احتمال زرد شدن این ونیر وجود داشته و عوامل مختلفی در این تغییر رنگ تاثیر مستقیم دارند.

در حالیکه کیفیت رزین کامپوزیت با پیشرفت تکنولوژی در حال افزایش است و نانوکامپوزیت‌ها مقاومت بالایی در مقابل زرد شدن از خود نشان می‌دهند ولی این ترکیبات هنوز هم نسبت به ونیز پرسلین سریع‌تر و راحت‌تر دچار زردی می‌شوند.

اگر شما نیز دندان‌های کامپوزیت‌شده‌تان تغییر رنگ داده و به دنبال راهکار مناسب برای برطرف کرد آن در خانه هستید، با ما در این مقاله از وبسایت دکتر طناز اسفندی حامد همراه باشید تا با اطلاعات مفیدی را بدست آورید.

 

زرد شدن کامپوزیت دندان

یکی از خصوصیات مهمی که کیفیت کامپوزیت‌های دندانی نسبت به آن ارزیابی می‌شوند، مقاومت آن‌ها در برابر زرد شدن است. امروزه ترکیبات و مواد مختلفی در طراحی و ساخت کامپوزیت استفاده می‌شود که خواص مکانیکی و فیزیکی این ونیرها را تقویت کرده، با این وجود پیشرفتی در مقاومت این تولیدات در مقابل زرد شدن مشاهده نمی‌شود. میزان تخلخل و ابعاد ذرات استفاده شده در ساخت رزین کامپوزیت، تاثیر قابل توجهی بر کاهش و افزایش مقاومت این ترکیب در مقابل زردی دارد.

هرچه ذرات درشت‌تر و تخلخل بیشتر باشد، استفاده از مواد غذایی رنگی که حاوی کروماتوژنیک و همچنین دهانشویه‌هایی نظیر کلروهیگیزیدین، به سرعت موجب زرد شدن دندان‌ها می‌شوند. همین موضوع موجب شده اکثر افراد به دنبال راه‌حل برای رفع زردی کامپوزیت دندان در خانه هستند. قبل از اینکه برای این مشکل راهکاری ارائه دهیم، بهتر است ابتدا علت زردی کامپوزیت دندان را بررسی کنیم.

 

علت زرد شدن کامپوزیت دندان

همانطور که ذکر شد عوامل مختلفی روی مقاومت کامپوزیت در برابر زرد شدن تاثیر مستقیم دارند. پایداری رنگ کامپوزیت دندان به این عوامل بستگی دارد:

  • ماتریس رزین
  • ابعاد ذرات به کار رفته در رزین کامپوزیت
  • عمق پلیمریزاسیون
  • عامل‌های رنگی موجود در کامپوزیت

 

باوجود مواردی که ذکر کردیم عوامل مختلفی نیز وجود دارند که هرچه در ساخت این کامپوزیت حساسیت بیشتر هم به خرج دهند باز هم می‌توانند در تغییر رنگ آن نقش داشته باشند. این زرد شدن در اثر عوامل داخلی و خارجی صورت می‌گیرد که در ادامه به صورت جامع شرح داده شده‌اند.

 

عوامل داخلی

عوامل داخلی مربوط به روش ساخت و مواد به‌کار رفته در این کامپوزیت می‌شود. این عوامل عبارتند از:

  1. ماتریس رزین کامپوزیت
  2. فیلرهای کامپوزیت دندان
  3. تکمیل فرآیند پلیمریزاسیون برای سفت شدن کامپوزیت

 

عوامل خارجی

اما علاوه بر عوامل داخلی که مربوط به روش‌هایی ساخت و مواد استفاده شده در ساخت کامپوزیت هستند، عوامل خارجی نیز تأثیر بسزایی در تغییر رنگ کامپوزیت و زرد شدن آن‌ها دارد. عوامل خارجی عبارتند از:

  1. مواد غذایی رنگی
  2. پولیش غیراصولی دندان پس از انجام کامپوزیت
  3. استعمال دخانیات
  4. خوردن قهوه و نسکافه
  5. نوشیدنی‌های اسیدی نظیر کوکاکولا
  6. مصرف شکر و مواد قندی

 

راه های رفع زردی کامپوزیت دندان در خانه

حال که با دلایل زرد شدن دندان کامپوزیت دندان آشنا شده‌اید حتما تمایل دارید بدانید چه روش‌هایی برای برطرف کردن این تغییر رنگ در خانه وجود دارد. قبل از هر راهکاری باید بدانیم، پیشگیری بهتر از درمان است، پس مهمترین کاری که باید انجام دهید این است با توجه به عوامل ایجاد این زردی و رعایت آن‌ها، باید از روبرو شدن با این مشکل جلوگیری کرد. در ادامه چند راهکار برای رفع زردی کامپوزیت در خانه ذکر کرده‌ایم.

 

۱- خلال سیب

سیب حاوی اسید مالئیک بوده که یک اسید طبیعی شناخته شده است و برای پاکسازی دندان موثر واقع می‌شود. تنها کافیست که یک سیب را تمیز بشویید و با پوست میل کنید.

 

2- سدر

سدر که یکی از گیاهان طبیعی مطرح محسوب می‌شود می‌تواند به‌عنوان یک ترکیب خشک‌کننده و ضد باکتری برای دندان استفاده شود. برای این کار باید یک قاشق سدر را با آب ترکیب کنید و به‌صورت پاک‌کننده دندان استفاده نمایید.

 

3- سود

سود نیز از ترکیباتی است که می‌توانید برای رفع زردی کامپوزیت دندان از آن استفاده کنید. برای این کار یک قاشق سود را با آب مخلوط کرده و به‌صورت پاک‌کننده به کار ببرید.

 

4- نارگیل

نارگیل نیز حاوی لوریک اسید است که به‌عنوان اسید طبیعی برای دما کردن دندان مفید واقع می‌شود. یک قاشق نارگیل را با آب مخلوط کرده و از آن برای پاک کردن دندان بهره ببرید.

 

5- کیت خانگی

کیت‌های خانگی نیز بهترین راهکار برای رفع زردی کامپوزیت دندان محسوب می‌شوند. برای استفاده از کیت باید ابتدا دهان و دندان خود را تمیز بشویید و سپس مقداری از ژل را روی دندان بمالید تا در برطرف کردن رنگ آزاردهنده کامپوزیت به شما کمک کند.

 

6- پراکسید هیدروژن

این ترکیب تنها باید با تجویز پزشک استفاده شود؛ چرا که مصرف خودسرانه آن ممکن است به دندان آسیب جدی وارد کند. پس از تجویز دندانپزشک شما این ماده را روی دندان خود به مدت دو دقیقه بگذارید و سپس با آب و مسواک دندان‌ها را بخوبی تمیز کنید و شستشو دهید.

 

7- سفیدکننده دندان

سفیدکننده‌های دندان در بازار موجود هستند که شما می‌توانید از آن‌ها برای رفع زردی کامپوزیت دندان استفاده کنید.

علاوه بر موارد ذکر شده روش‌هایی طبیعی دیگری نظیر نعنا، بابونه، زعفران و مواردی از این قبیل نیز وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای رفع تغییر رنگ کامپوزیت دندان خود استفاده نمایید، ضمن اینکه با رعایت بهداشت دهان و دندان می‌توانید به پیشگیری از زردی کامپوزیت دندان کمک کنید.

در صورتی‌که روش‌هایی ذکر شده به سفید شدن دندان شما کمک نکرد، بهتر است به یک دندانپزشک مجرب مراجعه کرده تا از روش‌های پیشرفته‌تر برای رفع زردی دندان‌های شما استفاده کند.

 

سخن نهایی

کامپوزیت دندان که معمولا یک عمل زیبایی چهره و طرح لبخند است، به همان اندازه که موجب رضایت شما از چهره‌تان می‌شود می‌تواند با تغییر رنگ نیز باعث ناراحتی و آزار شما شود، لذا اطلاع از اصول نگهداری و پیشگیری از دندان‌های ترمیم شده یا کامپوزیت یکی از مهمترین اقداماتی است که باید به آن توجه کنید.

کلینیک دکتر طناز اسفندی حامد با تخصص بالا در درمان مشکلات دهان و دندان و همچنین اجرای کامپوزیت باکیفیت و رفع زردی کامپوزیت، بهترین خدمات را به شما مراجعین گرامی ارائه می‌دهد. شما می‌توانید با مشاورین ما در این مجموعه ارتباط برقرار کرده و از راهنمایی آن‌ها در جهت رفع مشکلات دهان و دندان خود بهره‌مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *