عوارض کامپوزیت دندان برای سلامت و شکل دندانها

بخش عمده‌ای از افراد که قصد انجام کامپوزیت دندان جهت تغییر فرم، رنگ و اندازه را دارند، نگران معایب این‌ امر و عوارض آن هستند. کامپوزیت ونیر نیز همانند سایر روش‌های روکش دندان، عوارض و معایب خود را دارد اما این معایب در اندازه‌‌ای نیستند که شما را از انجام آن منصرف کند؛ بلکه بسیاری از عوارض آن قابل درمان و کنترل هستند.

در ادامه با بلاگ دکتر طناز اسفندی حامد همراه باشید….

 

عوارض کامپوزیت دندان برای سلامت و شکل دندانها

کامپوزیت ونیر از مزایا و ویژگی‌های بسیاری همچون بهبود نقص دندان همانند ساییدگی، تغییر رنگ دندان، لب پریدگی، فاصله بین دندان‌ها برخوردار است اما در عین حال معایبی نیز دارد. البته همان‌طور که گفته شد، معایب کامپوزیت ونیر زیاد نیست و بسیاری از آن قابل کنترل و درمان است.

به هرحال ما وظیفه داریم معایب و عوارض این روش را به افرادی که قصد انجام کامپوزیت را دارند، بگوییم. با ما همراه باشید تا به عوارض کامپوزیت دندان و مطالبی از این قبیل بپردازیم‌‌.

 

ونیر کامپوزیت دندان چیست؟

ونیر کامپوزیت دندان نوعی خمیر منعطف و نازک است و توسط دندانپزشک بر روی دندان‌ها قرار می‌گیرد. پس از قرار دادن روی دندان، دندانپزشک آن را فرم می‌دهد تا همانند دندان شود‌. لازم به ذکر است که امروزه ونیر کاربردهای گسترده‌ای در زمینه زیبایی، درمانی و دندانپزشکی دارد‌.

 

متریال تشکیل دهنده خمیر کامپوزیت دندان

مواد تشکیل دهنده ونیر کامپوزیت دندان شامل موادی است که در این‌جا قصد داریم به ذکر آن بپردازیم‌. در ادامه با ما همراه باشید تا از نوع این مواد مطلع شوید.

  • بیس فنول‌آ‌گلیسیدیل متاکریلات
  • سیلیس بلورین
  • دی اکسید سیلیکون
  • کوارتز
  • شیشه بوروسیلیکات
  • سیلیکات
  • آلومینیوم
  • لیتیوم و ….

 

عوارض کامپوزیت دندان چیست ؟

همان‌طور که بیان شد، ونیر کامپوزیت دندان کاربردهای گسترده‌ای دارد. در عین حال مزایایی دارد که افراد را به سوی انجام آن ترغیب می‌کند. از بین بردن لکه های زرد و سیاه روی دندان‌ها، تغییر رنگ دائمی دندان‌ها، از بین بردن فاصله بین دندان ها، درمان کجی دندان، اصلاح کوتاه یا بلند بودن یک یا چند دندان، ترمیم دندان لب‌پر شده، اصلاح دندان ترک خورده و… از جمله مزایای این روش به شمار می‌رود.

در کنار این مزایا، عوارض کامپوزیت دندان نیز قابل بیان است. زیرا کامپوزیت دندان علاوه بر مزایایی که دارد همانند سایر روش‌ها از معایب و عوارض‌هایی نیز برخوردار است که بهتر است پیش از انجام آن از عوارض کامپوزیت دندان مطلع شوید.

 

کامپوزیت دندان طول عمر کمتری نسبت به لمینت دارد

لمینت سرامیکی در مقایسه با ونیر کامپوزیت دارای استحکام و قدرت بالاتری است. به همین دلیل است که اغلب دندانپزشکان توصیه می‌کنند برای ترمیم و بازسازی دندان‌های پشتی، از روش لمینت سرامیکی استفاده کنید. زیرا هرچه روکش دندان مقاوم‌تر باشد، در برابر ضربه و دندان قروچه مقاومت بالاتری نیز خواهد داشت. از این رو به صورت کلی می‌توان گفت یکی از عوارض کامپوزیت دندان، مقاومت کمتر آن در مقایسه با لمینت سرامیکی است.

 

میزان مقاومت کمتری در برابر تغییر رنگ دارد

یکی دیگر از عوارض کامپوزیت دندان، میزان مقاومت کمتر آن در برابر تغییر رنگ است. یعنی در برابر مواد غذایی رنگی همانند شاتوت، چای، قهوه، نسکافه و… تغییر رنگ می‌دهد. البته توجه داشته باشید این مشکل با رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان، برطرف می‌شود‌.

 

ظاهری برجسته و غیر طبیعی دارد

از دیگر عوارض کامپوزیت دندان، ظاهر غیر طبیعی آن است. از آنجایی که در این روش دندان‌ها تراشیده نمی‌شوند، دندان‌ها ظاهری زخمت‌تر از لمینت پیدا می‌کنند. این امر به این دلیل است که ونیر کامپوزیت بر روی دندان طبیعی قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که در برخی مواقع باتوجه به نظر دندانپزشک، دندان‌ها تراشیده می‌شوند که در این صورت دندان حالت طبیعی پیدا می‌کند.

 

حساسیت به گرما و سرما

یکی از رایج‌ترین عوارض کامپوزیت دندان که در بخش عمده‌ای از مراجعه کنندگان دیده می‌شود، حساسیت دندان نسبت به دمای بالا و پایین است. علت این امر، تراشیده شدن دندان است. البته توجه داشته باشید که حساسیت در روزهای ابتدایی، امری رایج و کاملا عادی است و نیازی به نگرانی ندارد.

 

التهاب پیداکردن لثه

معمولا مدتی زمان می‌برد تا لثه با روکش جدید سازگار شود. در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی، ممکن است در دراز مدت آسیب‌های بسیاری به لثه شما وارد کند. همچنین یکی دیگر از عوارض کامپوزیت دندان، التهاب لثه، قرمزی و در نتیجه عفونت لثه است. این امر زمانی اتفاق می‌افتد که کامپوزیت به صورت اصولی بر روی دندان قرار نگرفته باشد.

 

افزایش خطر تروما

یکی از بدترین عوارض کامپوزیت دندان خطر آسیب پالپ دندان است. در برخی از مواقع ممکن است نیاز باشد برای انجام کامپوزیت، بخشی از مینای دندان شما برداشته شود. درصورتی‌که که این کار به صورت ماهرانه و اصولی انجام نشود، ممکن است پالپ دندان شما آسیب ببیند.

 

رنگ غیر طبیعی

رنگ غیر طبیعی و بسیار متفاوت دندان کامپوزیت شده نسبت به دندان های اصلی نیز ممکن است یکی دیگر از مشکلاتی باشد که به دنبال کامپوزیت کردن دندان ها به وجود می آید. از این رو یکی دیگر از عوارض کامپوزیت دندان، رنگ غیر طبیعی آن در مقایسه با رنگ طبیعی دندان‌ها است.

 

افزایش میزان پوسیدگی دندان

از دیگر عوارض‌های کامپوزیت، افزایش میزان پوسیدگی دندان‌ها است. این امر زمانی اتفاق می‌افتد که شما به درستی نکات بهداشت دهان و دندان را رعایت نکرده باشید یا اینکه دندانپزشک به خوبی ونیر را روی دندان نچسباند، فضای لازم برای رشد باکتری ها و ایجاد پلاک دندان ایجاد می شود که در نهایت منجر به پوسیدگی می‌شود.

 

بوی بد دهان پس از انجام کامپوزیت دندان

به نظر شما آیا کامپوزیت دندان، بوی بد دهان را به دنبال دارد؟ افرادی که کامپوزیت ونیر انجام داده‌اند، بیشتر از بوی بد دهان خود شکایت میکنند تا افرادی که از لمینت دندان استفاده می‌کنند. علت بوی بد دهان بعد از نصب ونیر کامپوزیت، میتواند یکی از موارد زیر باشد:

  1. تجمع باکتری‌ها و گیر کردن مواد غذایی در لای دندان‌ها
  2. عدم نصب صحیح کامپوزیت
  3. بیماری لثه
  4. انتخاب برند نامناسب کامپوزیت
  5. مصرف انواع دخانیات

 

جمع‌بندی

ونیر کامپوزیت یکی از روش‌های درمانی خلاقانه و جدید دندانپزشکی است که می‌توان به کمک آن از شر بسیاری از مشکلات ساختاری و ظاهری دندان‌ها با هزینه مناسب و در زمان کوتاه خلاص شد، اگر شما نیز علاقه‌مند به انجام این روش هستید، مزایا و معایب آن را مطالعه کرده و سپس اقدام به انجام آن نمایید.

اگر به دنبال دندان پزشک ماهر و حرفه‌ای در این زمینهه ستید، با مشاورین ما در مطب دکتر طناز اسفندی حامد در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *